Detaljplaner

Å andra sidan är det lika viktigt för LKAB att detaljplanerna ändras till gruvindustriområde. De får inte bedriva underjordsbrytning om det riskerar att påverka mark som är detaljplanelagt som bostadsområde. De områden vi pratar om är sedan en tid tillbaka förberedda för detta. Bland annat har LKAB löst in de allra flesta fastigheterna inom området.
Trots att jag tidigare varit en av dem som hårdnackat vägrat behandla detaljplanerna innan vi fått ett positivt besked om järnväg in till nya centrum är jag nu beredd att göra det. Skälet till det är att Trafikverket har varit väldigt tydliga med att ett sådant besked inte kommer att lämnas förrän alla deras processer är färdiga, oavsett vad LKAB skulle säga om finansieringen. Det kommer enligt Trafikverkets generaldirektör, Lena Ericson, att ta ca två år. Att invänta det beslutet innan vi behandlar detaljplanerna skulle, enligt LKABs vd, innebära stora konsekvenser för gruvbrytningen i Kiruna.
Från gruppledarna för partierna i Kiruna kommunfullmäktige har vi skrivit till näringsdepartementet och påtalat att vi förutsätter att de funktioner som fanns i Kiruna innan stadsomvandlingen också kommer att ersättas full ut. Infrastrukturminister Toms Eneroth har som svar på detta gett ett uppdrag till Trafikverket att, i samverkan med kommunen och LKAB, ta fram en kollektivtrafiklösning för Kiruna Nya centrum som är modern och hållbar.
Med detta som grund för mitt ställningstagande uppmanar jag kommunfullmäktige i Kiruna att anta de nu aktuella detaljplanerna.