Vi har från tio av tolv partier i kommunfullmäktige sagt att vi inte ”släpper” de nu aktuella detaljplanerna innan vi har ett besked om järnväg in till nya Centrum som vi känner oss nöjda med. Det handlar om detaljplaner som är viktiga för LKAB för att de ska kunna fortsätta underjordsbrytningen utan att bryta mot tillståndet för gruvbrytning (miljövillkoret). Läget i den frågan är särskilt besvärligt då Trafikverket, som beslutar om statlig infrastruktur, säger att deras processer innebär att ett besked om järnvägen tar ca två år från nu (processen för att anta järnvägsplaner förändrades för ett par år sedan vilket de hänvisar till). Så länge kan vi inte dröja med att behandla ansökan om ändrade detaljplaner.
För ett par år sedan hade vi en liknande procedur ang anläggande av nya E-10:an. Skillnaden mellan diskussionen om E-10:an och järnväg in till nya centrum är att det då "bara" var en fråga om finansieringen. Trafikverkets process och planering för vägen var klar och arbetsplanen var fastställd av regeringen. Efter ett antal möten och samtal med Näringsdepartementet och LKAB beslutades det att LKAB skulle stå för kostnaden. Vilket de också gjorde och kommunfullmäktige beslutade att anta den då aktuella detaljplanen.
När det gäller järnvägen känner jag mig, efter kontakter med infrastrukturministern och Generaldirektören för Trafikverket, trygg med att vi kommer att ha en lösning som vi Kirunabor kan vara nöjda med. Den dagen vi har ett beslut om var järnvägen anläggs kommer också finansieringsfrågan att lösas. Det är jag alldeles övertygad om.
Det handlar alltså inte om att vi har släppt kravet ang järnvägen, men det är Trafikverket som äger frågan. Vi har för övrigt stöd från Region Norrbotten, Norrbottens kommuner, länsstyrelsen och RKM (regionala kollektivtrafikmyndigheten) för vårt krav i en gemensam skrivelse från dem till Trafikverket.
Jag känner mig väldigt trygg med att vi i Kiruna, inom ett antal år, kommer att ha ett nytt och trevligt centrum med bra och effektiva trafiklösningar.