Polisanmält

Jag har fått ganska många frågor angående artiklarna NSD om oegentligheter i kommunen. En del av dem som hört av sig har fått bilden av att det handlar om mycket stora summor och att kommunledningen inte vidtagit åtgärder. Det stämmer inte!
Det som hänt, eller rättare sagt det som är känt, är att en avdelningschef blivit polisanmäld av en medarbetare. Polisanmälan handlade om en rekvisition där anmälaren menade att en namnteckning var förfalskad. Detta föranledde granskning av hur rekvisitioner, beställningar och fakturor hanteras samt en polisanmälan från kommunchefen. Det pågår nu polisutredning och det är polisens sak att utreda brott och döma. Därutöver har vi från kommunens sida även anlitat en fristående revisionsbyrå för att granska fakturor inom den aktuella förvaltningen. Av dem som revisionsbyrån ansåg att det fanns oklarheter kring handlade några om att det av kvittot inte framgått vem som ex vis bjudits på tårta som beställts. Det ska framgå vem mottagaren är. Andra var felaktigt konterade som investering. De flesta fanns det rimlig förklaring till även om de inte var helt korrekt hanterade.
De fakturor som efter ytterligare granskning och utredning inte kunde förklaras lämnades som komplettering till tidigare gjord polisanmälan.
Vissa rutiner för rekvisitioner och beställningar har förtydligats och skärpts redan idag men en del förändringar återstår att göra. Det ska ske med högsta prioritet. Avslutningsvis vill jag poängtera att våra anställda gör ett fantastiskt jobb och hanterar skattemedel med stor försiktighet.